בפרסומת הזו ל"מזרחי טפחות" שנפרשה ברחבי הארץ בימים האחרונים טוענים שאין תחליף לאנושיות. האמנם? הלוא ברור שיש דברים שהטכנולוגיה עושה טוב מאיתנו, אלפי מונים.
אז כ"בחורה אנלוגית בעולם דיגיטלי, שכותבת בינתיים על שדה ושמיים וכוכב שביט שנפל" (כפי שכתב אולארצ'יק), ניסיתי לנסח לעצמי משנה ברורה, או סט כללים, מתי בכל זאת כדאי להשתמש בטכנולוגיה מתקדמת ויישומיה האינסופיים כדי לחבר את סביבות הלימוד החוץ-כיתתיות, או חוץ-מסכיות – לדור ה Y.
מתי זה "מוצדק", כלומר משרת מטרה תכנית כלשהי, שהרי אם משתמשים בה לשם הגימיק בלבד, עוד לפני שמספיקים למצמץ היא מתיישנת, כפי שהיטיבה (כרגיל) לנסח ויסלבה שימבורסקה בשירה "שלוש המלים המשונות ביותר": "כשאני אומרת את המילה עתיד, ההברה הראשונה כבר נהפכת לעבר". ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר בטכנולוגיה העכשווית, המתיישנת כהרף עין. ולא רק התיישנות האפליקציות השונות היא הבעיה, אנשים שיוצאים לטבע או למוזאון מתבאסים לשלוף את הסלולרי מהתיק, כשסוף-סוף הצליחו לגרור את הילדים מהטלוויזיה. מסכים יש להם בבית. אבל אם הטכנולוגיה היא האמצעי, ונותנת איזשהו ערך מוסף תכני או ערכי, היא עומדת במבחן הזמן. אז מה הם המקרים הללו?
- כאשר רוצים לתת רבדים נוספים של מידע, עבור "מיטיבי לכת", במעט מקום. מאפשר בחירה למי שמעוניין להעמיק.
- כאשר רוצים לייצר שיח המוני, עם אנשים שאינם כרגע בתוך המוזאון (לא כתחליף לשיחה הקבוצתית הישנה והטובה, פנים אל פנים). אם נפרק את מלת הקסם במוזאונים "אינטראקטיב". נבין כי מדובר בפעילות או מוצג שמייצר דיאלוג, או יחסי גומלין, וזה יכול לקרות במוזאון באופן מצוין גם בטכנולוגיה בסיסית ודלת תקציב. רק כאשר מדובר בערך מוסף שהמדריך או חברי הקבוצה בעצמה לא יכולים לייצר (כמו למשל להיחשף לתגובות של אנשים שאינם איתם כרגע), אז זה מוצדק בעיניי.
- כאשר רוצים להראות משהו שלא ניתן להביא לתחומי הגלריה, או שלא נמצא כרגע בטבע מול עיננו, אך נותן הקשר חשוב למה שמוצג בתערוכה / לתופעה שאנו רואים בשטח. המחשת תופעה בזמן (למשל: תהליך היווצרות מכתש, תפוצות העם היהודי לאורך ההיסטוריה, איך במרוצת הדורות שינתה ירושלים את פניה); המחשת תופעה גדולה במרחב (למשל: גבולות בין מדינות, מבנה גאוגרפי של אזור מסוים); המחשת תופעה קטנה שרוצים להגדיל (מבנה הגוף של חרק), חשיפת תופעה הנסתרת מהעין (מבנה כדור הארץ).
לסיכום, מזכירה שבשנת 2016 המועצה לשימור אתרים ערכה סקר, בו התברר כי אנשים רוצים לפגוש מדריך בעת ביקורם באתר מורשת, ממש כמו קהל היעד של הפרסומת לבנק טפחות שלא רוצה שיחליפו לו את הבנאדם באפליקציה… וכמובן שיישומי העולם הדיגיטלי נוטים להתקלקל יותר מאשר אחיהם הבוגרים האנלוגיים, אז כדאי שהם באמת יהיו מוצדקים, כי אחרת זה סתם פוטנציאל לפיל לבן (ויקר) שמוצב לו באמצע הגלריה.