מה פשר הקשר: תקשורת בהדרכה

אחד המרכיבים החשובים ביותר בכל תהליך חינוכי הוא התקשורת בין המדריך לקבוצה. מדריכים רבים נוטים לתת דגש רב למידע שיעבור בהדרכה באמצעות דיבור. מחקרים רבים טוענים כי שפת הגוף, אופן ההתנהלות וטון הדיבור משפיעים על טיב התקשורת לא פחות מן המרכיבים הבלתי-מילוליים.

מה נעשה?

  • נלמד מה מכילה תקשורת בינאישית.
  • נחווה ונסיק ממה אנשים מושפעים ומה הם זוכרים מתקשורת מילולית ובלתי-מילולית.
  • נתנסה בדרכי הגשה שונות, ונלמד כיצד אנו יכולים לשפר את התקשורת עם אחרים, לקידום מטרותינו ומסרינו.

זה לא הגיל, זה התרגיל: מאפייני הגיל המודרך

אחד הדברים החשובים ביותר בהדרכה, הוא להתאים אותה לקהל היעד. זה גם היתרון הגדול שלה – המפגש האנושי הייחודי. התופעות בטבע / המוצגים במוזאון אינם משנים את פניהם בין קבוצה לקבוצה, אך המדריך יכול וצריך לתווך אותם באופן אחר לכל קבוצה אותה הוא פוגש. משום כך חשוב להכיר את המאפיינים הפיזיים, הרגשיים, החברתיים והקוגניטיביים של כל גיל.

מה נעשה?

  • נלמד את מאפייני הגילאים השונים (מהגיל הרך ועד מבוגרים)
  • ניחשף על קצה המזלג גם למאפיינים של אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים
  • נקבל המלצות וכלים פרקטיים: מה כדאי ומה לא כדאי לעשות בהדרכת גילאים השונים.

אובייקט – TV: שימוש בחפצים בעידן המסכים

במהלך שנות קיומם, תפקידם של מוזאונים השתנה, מאיסוף, שימור והצגת חפצים אותנטיים, יחידאיים, לחינוך, חוויה ובידור. יחד עם זאת, הייחוד של מוזאונים ואתרי מורשת הוא בכך שהם מציגים נרטיב דרך חפצים/תצלומים/אתר בגודל טבעי.

מה נעשה?

  • נתנסה בהדרכה בה החפץ במרכז החוויה
  • נלמד טכניקות ונקבל כלים ללמידה פעילה – הדרכה "באמצעות" ולא "על"
  • ניחשף למחקרים בתחום הפדגוגיה המדגישים את יתרונות הלמידה הפעילה מתוך התנסות בחפצים ובתופעות.

ערכו של המערך: פיתוח מערך שיעור / הדרכה מוצלח

מערך הדרכה/שיעור הוא כלי עבודה בסיסי וחשוב למדריכים / מורים. למרות זאת, רבים נוטים "לדלג" על בנייתו או מתכננים אותו בצורה לא אפקטיבית.

מה נעשה?

  • נכיר את היתרונות של השימוש במערך הדרכה / שיעור.
  • נבין את החשיבות של תכנון תהליך חינוכי.
  • נלמד את המבנה המיטבי ואת מרכיביו של מערך הדרכה / שיעור.
  • נתאמן בפיתוח מערך חדש או נבחן מערכי הדרכה קיימים ונרענן אותם

המוזאון במבוך החוויות

בשנים האחרונות כולם מדברים על זה שעברנו מ"כלכלת מוצרים" ל"כלכלת חוויות". במוזאונים אנו עדים לתהליך בו יש שינויים מרחיקי לכת – ממקדשים הם הופכים למגרש משחקים.

מה נעשה?

  • נבין מהי "חווית המבקר" וכיצד יוצרים אותה?
  • נאפיין מה ההבדל בין תיווך למניפולציה? מה הם ה"גבולות" בעיצוב חוויה?
  • נברר מהי זהותו של המוזאון במאה ה-21: מוסד חינוכי? מרכז מבקרים? מרכז תרבות ופנאי? אולם אירועים? פארק שעשועים? ואולי כל האפשרויות הנ"ל?

מחשבים מסלול מחדש: דרכים לחשיבה יצירתית

חשיבה אוטומטית חיונית להישרדותנו היומיומית. יחד עם זאת, כדי לפרוץ דרך או להתבדל מיתר הארגונים / האתרים יש לצאת מדי פעם מהחשיבה השגרתית, ולפתח מוצרים חדשים וייחודיים.

מה נעשה?

  • נשמע סיפורים מעוררי-השראה על רעיונות יצירתיים (ולא בהכרח יקרים) מהעולם
  • נקבל כלים לחשיבה יצירתית ו"מחוץ לקופסה"
  • נבחר אתגרים יומיומיים, ונתנסה עליהם בהפעלת הכלים שלמדנו

המשוב שבא בטוב

קבלת פידבק עשויה להיות כרוכה בתחושה מאיימת ולעורר התגוננות והתנגדות, משום שתוך כדי התהליך, מקבל המשוב מגלה תחומים שהיו חבויים ובלתי ידועים עבורו. כדי שהמשוב יקדם למידה וצמיחה מקצועית, יש לדעת על מה וכיצד נותנים משוב.

מה נעשה?

  • נלמד כיצד נותנים משוב אפקטיבי? כיצד מקבלים משוב?
  • ניתן משוב קבוצתי (מונחה) על התנסות של המשתתפים בהדרכת עמיתים.

עוצמת המעגל

אף כי כבר עשרות שנים ידוע כי למידה אפקטיבית מתרחשת תוך התנסות והשתתפות של הלומדים / מודרכים, למרבה הצער, מדריכים רבים עדיין עומדים "מרביצים תורה" בקבוצה היושבת מולם באופן פאסיבי. אחד הכלים החשובים לייצר חווית למידה משמעותית הוא לעורר דיון. הדיון מאפשר בירור עמדות, החלפת דעות, העשרה הדדית, וביטוי רגשות בקרב הקבוצה.

מה נעשה?

  • נבין לעומק את ההבדל בין הדרכה לבין הנחיה
  • נסקור את המרכיבים הקיימים בדיון מוצלח
  • נלמד כיצד לעבור מעמדת "הדמות היודעת" לעמדת המנחה המכוון תהליכי למידה בקב'
  • נתנסה בהנחיית דיון / מעגל שיח
  • נקבל רעיונות שימושיים למתודות של שיח ודיון

חדוות הגילוי: למידה חווייתית מחוץ לכיתה

בשנים האחרונות נפוצה אופנת "חדרי הבריחה" כחוויה בידורית לכל הגילאים. לפני כן פשטה אופנת פעילויות ה ODT למיניהן, ובעבר היו פופולאריים פעילויות "חפש את המטמון" או "סימני דרך". המשותף לכל אלה הוא יצירת חוויה משחקית-קבוצתית המכילה מרכיבים של שיתוף פעולה, פתרון בעיות וחידות ותנועה במרחב. בסדנה זו נבדוק כיצד אפשר לקחת מרכיבים אהובים אלה ולייצר מהם חוויה מהנה אך גם חינוכית ולימודית?

מה נעשה?

  • נבין את יתרונותיה של הלמידה הפעילה
  • נתנסה במתודות המכוונות את המודרכים להתבוננות, גילוי, פליאה וחקר של תופעות (באתרים או בטיולים בשטח)
  • נכיר את המתכון להפיכת חומר לימוד תיאורטי לפעילות מרגשת של למידה חווייתית
  • נלמד לייצר חוויה של חי-בור (חיבור = חינוך+בידור. באנגלית: edutainment)